torsdag 1 juli 2010

Djurliv i Brattfors

Vi såg igelkotten igår, ååååå vad gullig! Den spankulerade runt i godan ro i gräset uppe vid syrénhäcken och letade godsaker, den nyste några gånger, lite sommarförkylning kanske?
Rusade ut med kameran i högsta hugg men då var batteriet slut, typiskt, hoppas kotten dyker upp fler gånger.

Skräddarna i ån har nedkommit med ursöta små bebisar, ja de är väl typ 2 mm stora.

Inatt i 00.30-tiden knackade A på sovrumsdörren med andan i halsen och sa att det var en "skitstor" nattfjäril i hans rum,visade med händerna att den var ungefär 1 dm i omkrets, den hade flygit rakt i ansiktet på honom och JAG skulle ta ut den. Vi gick upp men ingen nattfjäril i sikte.
Efter en sådär 20 minuter kom A igen: Jag vet var den är, den är i fönstret. Vi gick upp igen och då hörde jag ett hiskeligt surrande i fönstret vid myggnätet....det var ingen nattfjäril...det var en enorm skalbagge...typ 3-4cm lång, svartbrun
såhär såg den ut ungefär

och den skulle JAG ha ut tyckte A, det gick bra, jag knuffade ut den genom fönstret med ett papper, så! nu kunde lugnet lägga sig i 5:e kåken.

Inga kommentarer: